Dogovorite radionicu za grupu mladih / razred.
Meke vještine ili životne vještine su temelj za učinkovito nošenje sa različitim životnim izazovima i gotovo su univerzalno primijenjive na mnoge životne aspekte – od školskih izazova, do društvenog života. Mogu značajno pomoći u organizaciji svakodnevice, održavanju i kvaliteti odnosa, kao i u odnosu s okolinom općenito, a zauzvrat njihovo korištenje predviđa prisutstvo pozitivnih životnih stilova.
Razvoj životnih vještina mladih igra ključnu ulogu u prevenciji ovisnosti i rizičnih oblika ponašanja. Ove vještine pomažu mladim osobama da se bolje nose sa stresom, emocionalnim izazovima i socijalnim pritiscima, smanjujući na taj način sklonost prema rizičnim ponašanjima koja mogu uključivati upotrebu droga, alkohola, nasilje i druge oblike devijacija poput kockanja, negativnih utjecaja društvenih mreža i prekomjernog korištenja internet i mobitela I sl.
Neke od ključnih životnih vještina za prevenciju ovisnosti i rizičnih ponašanja:
- Samopouzdanje i samopouzdana odlučivanja:
- Razvijanje sposobnosti da mladi prepoznaju svoje vlastite vrijednosti i donose promišljene odluke smanjuje šanse za sklapanje kontakta s ovisnostima i uključivanje u rizična ponašanja.
- Emocionalna inteligencija:
- Sposobnost razumijevanja i upravljanja vlastitim emocijama, kao i empatije prema emocijama drugih, pomaže mladima da izbjegnu destruktivne reakcije u stresnim situacijama.
- Komunikacijske vještine:
- Učenje kako jasno izražavati misli i osjećaje, kao i slušati druge, omogućava izgradnju zdravih odnosa i sprječava uključivanje u nasilje, agresiju i druge negativne oblike ponašanja.
- Sposobnost donošenja odluka i rješavanja problema:
- Mladi koji razvijaju ove vještine bolje se nose s izazovima i mogu izbjeći loše odluke koje uključuju rizična ponašanja. Osnaženi su da izaberu konstruktivne načine rješavanja problema.
- Socijalne vještine:
- Razvijanje vještina za izgradnju i održavanje pozitivnih odnosa s vršnjacima, obitelji i zajednicom smanjuje osjećaj izolacije i omogućuje prevenciju sklonosti ka rizičnim ponašanjima.
- Upravljanje stresom i suočavanje s pritiscima:
- Pomoću tehnika opuštanja i drugih strategija suočavanja, mladi mogu izbjeći korištenje droga ili alkohola kao načina bijega od problema ili popuštanja pritiscima društva.
Utjecaj na prevenciju ovisnosti:
Kada mladi posjeduju snažne životne vještine, razvijaju bolju sposobnost suočavanja s izazovima života, što može značajno smanjiti vjerojatnost razvoja ovisnosti. Na primjer, učenjem kako izabrati zdrave strategije suočavanja, mladi su manje skloni posezati za substancama koje mogu dovesti do ovisnosti.
Utjecaj na prevenciju rizičnih ponašanja:
Kroz razvoj socijalnih vještina i emocionalne inteligencije, mladi bolje prepoznaju negativne utjecaje vršnjaka i razvijaju sposobnost da odolijevaju negativnim društvenim normama i pritiscima. Sposobnost donošenja odluka također im pomaže da ne upadnu u situacije koje mogu imati štetne posljedice.
Zaključak: Razvijanje životnih vještina kod mladih nije samo preventivna mjera, već i ulaganje u zdraviji i sretniji život. Osnaživanjem mladih u ovim područjima, društvo može smanjiti učestalost ovisnosti i rizičnih oblika ponašanja, što dovodi do boljeg mentalnog zdravlja, veće socijalne integracije i općenito kvalitetnijeg života.
O SVRHOVITOSTI RAZVOJA ŽIVOTNIH VJEŠTINA
Programi mekih vještina koriste se u prevenciji zlouporabe različitih supstanci još od kraja 20. stoljeća. Prvi program, onaj Gilberta i Botvina na Sveučilištu Kernel koristio se za prevenciju pušenja cigareta 1997., a kasnije se koristio za alkohol i droge (Zollinger i suradnici, 2003). Zollinger i suradnici (2003), primjerice, su treninzima na učenicima postigli manje stope učenika koji puše ako su pohađali njihov program životnih vještina. Druge studije, poput one Botvina i Griffina (2004), isto su pokazale za zlouporabu droga. Nadalje, Ganji i suradnici (2020) pokazali su, primjerice, koristi treninga asertivnosti u smanjivanju tendencije prema drogi, u doživljaju stresa te depresivnih i anksioznih simptoma u mjerenju dva mjeseca nakon održavanja asertivnog treninga, dok su Moshki i suradnici (2014) treningom životnih vještine postigli značajne rezultate u grupi koja je pohađala radionice četiri godine nakon održavanja, u vidu općenitog korištenja droga. Ovi nalazi upućuju da je su radionice životnih vještina prediktori uspješne prilagodbe na ključne probleme mladih, poput problema ovisnosti.
Programi mekih vještina mogu uključivati brojne teme. Radi se o vještinama koje mogu biti od koristi u samoj rizičnoj situaciji, ali i o vještinama koje održavaju, primjerice, povoljne zdravstvene navike zbog čega se rijeđe uopće dovodimo u rizične situacije. Tih vještina je više i višestruki rad može donijeti višestruke koristi – ako radimo na asertivnosti i samopoštovanju, možemo mnogo više postići nego ako radimo samo na asertivnosti. Zbog toga je preporuka da se provode programi koji sabiru ono najkorisnije za populaciju kojoj su usmjereni.
O RADIONICAMA RAZVOJA ŽIVOTNIH VJEŠTINA
Radionica je metoda interaktivnog učenja koja počiva na spomenutim metodama, te je usmjerena na polaznika s ciljem razvijanja vještina i/ili osjetljivosti na određene probleme. Oblikuje se prema modelu iskustvenog učenja (Kolb, 1984) koji je usmjeren na proces i stjecanje vještina, umjesto izravno preuzetog znanja. Teme i sadržaji same radionice su metodički podržani i imaju naglasak na aktivni način učenja (Martinko, 2012). Osobe s problemom ovisnosti, kao i oni u riziku od ovisnosti, mogu biti u velikom izazovu sticanja mekih vještina, čiji nedostatak održava štetna ponašanja. Ovakvi treninzi trebaju biti dostupni za osobe koje žele raditi na sebi, kao što je nužna i podrška stručnjaka za svakoga tko želi poraditi na problemu ovisnosti.
Osobe koje su u riziku od ovisnosti mogu imati višestruke koristi od pohađanja radionica. Vještine će osnažiti preventivna ponašanja, stoga smanjuju vjerojatnost rizika, a ako do rizika dođe, osoba je spremnija odabrati povoljne izbore za sebe i kvalitetu svog života.
Rizična ponašanja uključuju: uporaba droga, alkohola, cigareta, prekomjerno korištenje mobitela/interneta, rizična spolna i socijalna ponašanja. Možemo ih uspješno spriječiti jačanjem onih vještina koje nam daju snagu da kažemo „ne“, da znamo što napraviti kada do rizika dođe i kako pronaći resurse podrške u kontekstu u kojem se nalazimo.
Rizična ponašanja koja su identificirana kao vrijedna pažnje u populaciji mladih su: konzumiranje cigareta i e-cigareta, alkohola, droga, prekomjerno korištenje mobitela/interneta te igre na sreću i kockanje. Ova ponašanja se javljaju sve više u različitim hibridnim oblicima gdje nije sasvim jasno da postoji opasnost od razvoja ovisnosti (primjerice, neki elementi računalnih igara imaju elemente kockanja te stvaraju ovisnička ponašanja).
Radionice koje su na raspolaganju mogu se organizirati prema želji odgojno-obrazovnog djelatnika kao izvaškolska aktivnost, ako prepozna potrebu za provedbom i korisnosti ishoda konkretne radionice.
Dobna skupina kojoj su ove radionice namijenjene su uzrasti srednjih škola uz prilagođeni pristup ovisno o dobi (niži razredi).
Radionice se sastoje od tri dijela:
- UVODNI DIO – pozdravna riječ, uvod i aktivnost ledolomca
- SREDIŠNJI DIO – glavna interaktivna aktivnost koja donosi potencijal promjene, uvida ili novog učenja
- ZAVRŠNI DIO – refleksija i evaluacija radionice
Središnji dio radionica je drugačiji odnosno prilagođen za svaku pojedinu radionicu, ovisno o tome na kojoj se vještini planira raditi:
- asertivna komunikacija,
- kritičko razmišljanje,
- emocionalna inteligencija,
- rješavanje problema,
- timski rad,
- fleksibilnost,
- nošenje sa stresom,
- samopoštovanje,
- upravljanje vremenom,
- dodatno, osmišljena je radionica kao podrška za roditelje – mentalno zdravlje djece.
Trajanje radionice je maksimalno dva školska sata.
KONTAKTIRAJTE NAS I DOGOVORITE RADIONICU
Radionice su osmišljene i provode se od strane stručnjaka psihologa udruge HUHIV i temeljem dugogodinjeg iskustva u provedbi raznih programa edukacije i prevencije rizičnih oblika ponašanja, rada s mladima u zajednici i prikupljanja stanja i potreba zajednice, u suradnji sa ključnim institucionalnim i zdravstvenim ustanovama i stručnjacima.
Zbog specifičnosti dogovora oko teme i sadržaja radionice, broja i uzrasta mladih te termina i mjesta održavanja radionica, molimo nazovite nas na broj telefona 01/4666655 (radnim danom od 9 – 15 sati).